Müzik, sanat ve bilim arasında ittifak kurabilmek için ayrıcalıklı bir zemindir ve bu ittifakta matematik merkezi bir rol oynar.
MÜZİK EĞİTİMİNİN KİŞİLİK VE SOSYAL GELİŞME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Müzik, insan eğitiminde kullanılması yönüyle, insanın görülmeyen duygu dünyasının en güçlü anlatım araçlarındandır. İnsanın ince ruhlu, hassas ve duyarlı olmasına neden olabilen, etkili ve uyumlu seslerden oluşan, anlamlı ifadelerin anlatılıp yansıtıldığı hissi bir dildir.
Sosyal gelişme açısından değerlendirildiğinde ise müzik, bireyi sosyalleştirirken aynı zamanda onun yeteneklerinin geliştirilmesine kaynaklık eden, insan ilişkilerinde dayanışma ve paylaşma gibi değerli sayılan davranışlar kazanmasına ve sergilemesine yardımcı olan, toplumsal gelişmede sürekli olarak etkin rolü bulunan sanat yoluyla bir aydın konumuna getiren, kültürel bir etkinliktir. Toplumlar, kendi özelliklerine ve koşullarına göre müziği geliştirmiş ve ona verdiği değer oranında ise sürekli yararlanmaya çalışmıştır.
Prof. Dr. Mustafa USLU
Marmara Üniversitesi/ Müzik Eğitimi Anabilim Dalı
MÜZİK VE MATEMATİK İLİŞKİSİ
Müzik, sanat ve bilim arasında ittifak kurabilmek için ayrıcalıklı bir zemindir ve bu ittifakta matematik merkezi bir rol oynar. Müzik teorisinde ortaya çıkan sorular ve problemler, tarihin birçok noktasında matematik araştırmalarına yönelik güçlü bir motivasyon oluşturmuştur.
Yunan matematikçi Pisagor, konsonant bir aralıktaki notaların frekansları arasındaki bütünsel ilişkilere dikkat çekmiştir; 18. yüzyıl müzisyeni J.S. Bach ise klavyeli enstrümanların akordu konusunda pratik bir yol bulmanın matematiksel yönünü incelemiştir. Batı geleneğinde, matematik ve müzik 2000 yıldan fazla bir süredir derinden bağlantılıdır.
Müziğin Zekâ Gelişimine Etkisi
Uzmanlar müziğin çocuk gelişimi üzerindeki etkisini uzun süredir incelemektedirler. Bu alandaki ilk çalışma “Mozart Etkisi” adını taşıyan bir deneydir. Şüphesiz ki 14 Ekim 1993 yılında “Nature” dergisinde de yayımlanan bu araştırma kısa sürede popüler olmuş ve toplumda etkilerini hemen göstermiştir.
Araştırma; klasik müzik - IQ ilişkisi üzerine kurulmuştur. Yapılan deneyde 36 lise öğrencisine belli bir süre, her gün 10 dakika boyunca Mozart’ın iki piyano için yazdığı re majör sonat dinletilmiş ve neticesinde çocukların IQ’larında bir artış görülmüştür. Aynı gruba dinletilen new age ve dans müziği ise Mozart’ın yarattığı etkiyi yaratmamıştır.
Müzik ve Beyin İlişkisi
Müzik dinlemek veya çalmak, beynin farklı bölgelerinde sinirsel aktivasyonlara neden olur. Örneğin, müzik dinlerken işitme merkeziniz aktive olurken, müzik yaparken motor korteks, duygusal merkezler ve bilişsel merkezler gibi farklı beyin bölgeleri de etkilenir. Bu sinirsel aktivasyonlar, beyindeki nöronları etkileyerek beyin plastiğini artırabilir.
Müzik, beyindeki dopamin salınımını artırarak motivasyonu artırabilir ve zihinsel enerjiyi yükseltebilir. Özellikle stres anlarında müzik dinlemek, rahatlama sağlayarak stres hormonu olan kortizol düzeylerini azaltabilir.